Scenariusz “Moje miejsce/Wspólna przestrzeń”



Scenariusz działania o nazwie “Moje miejsce/Wspólna przestrzeń”
przygotowany na podstawie przedsięwzięcia, zrealizowanego
przez grupę nieformalną “Kwiatki w betonie” w dniach 6 XI - 15 XII
na terenie Wiśniówki, woj. świętokrzyskie.


Idea:
Jako grupa nieformalna “Kwiatki w betonie” działając przez 5 lat i organizując otwarte
plenery fotograficzne w różnych miejscach, zdobyliśmy doświadczenia, które
postanowiliśmy wykorzystać do innego działania. Propozycja wydarzenia poprzez plener
fotograficzny, to według nas ciekawa propozycja dla młodzieży. Działanie można realizować
w ramach zajęć edukacyjnych. Taki Plener może być ciekawą lekcją historii oraz wiedzy
o sztuce, przestrzeni publicznej czy architekturze. Służy integracji grupy, poszerzaniu
zdolności komunikacyjnych.


Narzędzia
Niezbędnym warunkiem pleneru fotograficznego jest posiadanie aparatu telefonicznego
z funkcją fotografowania. W naszych działaniach korzystaliśmy głównie z cyfrowych
aparatów fotograficznych (lustrzanek i nie tylko) Były też przypadki wykonywania zdjęć
metodą analogową. Wymaga to jednak innej metodologii działania. Dlatego ten
scenariusz zakłada wykonanie zdjęć telefonem komórkowym.

Fot. Wioletta Domagała
Temat:
Moje miejsce/wspólna przestrzeń


Grupa wiekowa:
Preferowany wiek od 12/13 lat do 17


Ilość osób w grupie:
Preferowana liczba 0d 5 do 15 0sób

I Wprowadzenie do pleneru:
Przywitanie. Zapoznanie uczestników z ideą “Kwiatków w betonie”- szczegóły na
www.kwiatki-w-betonie.blogspot.com oraz tematem pleneru. Czas 10 minut.

II Część Teoretyczna
Zapoznanie z wiedzą dotyczącą miejsca w którym żyją/uczą się/mieszkają uczestnicy
pleneru. Ważne, by mieli oni emocjonalny związek z fotografowaną przestrzenią, by była
ona im już znana. Wyjaśnienie pojęć związanych z przestrzenią publiczną, architekturą,
fotografią. Wprowadzenie elementów, które mają służyć kreacji i innowacji w podejściu do tematu. Wskazanie przygotowanie prezentacji, która zawierać będzie przykładowe prace
fotograficzne wykonane w bardzo różny sposób pod względem ujęcia tematu, kadrowania,
użycia światła, czy różnych planów. Taka prezentacja powinna być dostosowana
do wieku uczestników pleneru oraz miejsca, w którym będzie się odbywać.
Czas: do 20 minut


Fot. Konrad Gała


III Plener fotograficzny
Wyjście w teren, we wcześniej wybrane miejsca.
Czas: około 2 h


Fot. Małgorzata Chmiel
IV Zakończenie Pleneru
Zrzut zdjęć do laptopa. Rozmowa o wrażeniach z pleneru; co podobało się na plenerze,
spostrzeżenia, uwagi. Podkreślenie fajnych momentów.
Czas: do 1h

V Opracowanie wystawy/prezentacji
W zależności od możliwości finansowych podsumowaniem pleneru może być Prezentacja
z rzutnika, wybranych zdjęć. Jeśli na ten cel można będzie przeznaczyć fundusze,
wówczas dobrze będzie zdjęcia wywołać w możliwie dużych powiększeniach (preferowane
minimum 60 cm dłuższy bok) Wystawa powinna mieć swoją oprawę. Dobrym rozwiązaniem
będzie uhonorowanie biorących udział w plenerze dyplomem. Można również przy okazji
wernisażu zorganizować konkurs na najlepszą pracę lub konkurs wiedzy związany
z fotografowanymi miejscami. Właściwie ilość zdarzeń, które można włączyć jest
nieograniczona. Czas: około 2 tygodnie


Fot. Magdalena Wolff
VI Spotkanie podsumowujące plener
Przywitanie. Zapoznanie uczestników z ideą pleneru oraz jej uczestnikami. Zaproszenie do
obejrzenia krótkiej prezentacji dokumentującej wydarzenia podczas pleneru. Podziękowania
uczestnikom, ewentualnym sponsorom oraz osobom, które miały wkład w wydarzenie.
Wręczenie dyplomów i podziękowań oraz innych ewentualnych gadżetów/pamiątek
okolicznościowych. Zaproszenie do zwiedzania i wspólne zdjęcie. Czas: do 1h

Cele dydaktyczne
Kształtowanie umiejętności społecznych. Uruchomienie aktywnej postawy - działania
w grupie. Wyrabianie otwartości, chęci dzielenia się wiedzą, wrażeniami z innymi.
Pobudzenie kreatywności. Wychowanie przez sztukę.

Metody
  • metody oparte na słowie: rozmowa, wykład
  • metody oparte na obserwacji: plener fotograficzny
  • metody aktywizujące: przez działanie - wykonanie zdjęć/plener fotograficzny, wystawa


Formy pracy
indywidualna (wykonywanie zdjęć) oraz zespołowa (udział w wystawie/podsumowaniu)


Środki dydaktyczne
Laptop umożliwiający zrzucenie zdjęć na dysk po plenerze. W przypadku większej ilości
uczestników (powyżej 8 osób) wskazany drugi laptop. Rzutnik lub monitor umożliwiający
wyświetlenie poplenerowej prezentacji.


Polecamy naszą grupę “Kwiatki w betonie” do pomocy w konsultacji
podczas realizacji podobnego zadania.

Komentarze

Popularne posty